loading...
همه چی از همه جا
آتیش بازدید : 112 نظرات (0)

بيش از يك‌سال از سقوط آزاد بهاي طلاي سياه مي‌گذرد. نفت كه در روزهاي اوج به قيمت‌هاي بالاي ۱۰۰دلار در ازاي هربشكه رسيده بود، اكنون به قدري كاهش يافته كه قيمت فعلي آن حتي به اندازه ميزاني كه كاهش يافته نيز نمي‌رسد.

بازار نفت چشم دوخته به تصميم فدرال رزرو
 
بيش از يك‌سال از سقوط آزاد بهاي طلاي سياه مي‌گذرد. نفت كه در روزهاي اوج به قيمت‌هاي بالاي ۱۰۰دلار در ازاي هربشكه رسيده بود، اكنون به قدري كاهش يافته كه قيمت فعلي آن حتي به اندازه ميزاني كه كاهش يافته نيز نمي‌رسد. قريب به اكثر تحليلگران بر اين باورند كه مقصر اصلي نفت شيل است. پيشرفت تكنولوژي باعث مقرون به‌صرفه شدن حفاري‌هاي عميق شده و به دنبال آن توليد نفت شيل افزايش يافته است. اين امر منجر به مازاد عرضه در بازار جهاني نفت شده كه خود به خود باعث كاهش قيمت نفت مي‌شود. اما علاوه بر بحث عرضه و تقاضا، مسائل مختلفي درجهان رخ مي‌دهد كه روي بازارهاي جهاني ازجمله بازار نفت اثرگذار است. يكي از اين مسائل كه منجر به نوسان بسيار در بازارهاي مالي جهان به ويژه بازار نفت خواهد شد، تصميم اين هفته فدرال رزرو امريكا مبني بر افزايش نرخ بهره در ايالات متحده امريكاست. تمامي تحليلگران بر اين باورند كه اين تصميم هرچه باشد، روي بهاي نفت اثر خواهد گذاشت. علاوه بر آن اقتصاد چين در وضعيت بحراني و پرنوساني قرار گرفته است؛ براساس تحليل‌هاي سيكينگ آلفا، گروه تحليل بازارهاي مالي، تقاضاي نفت‌خام چين يك عامل كليدي درتعيين قيمت در آينده است و اين تقاضا به ميزان زيادي وابسته به وضعيت اقتصاد اين كشور است.

به گزارش «تعادل» به نقل از سيكينگ آلفا، قيمت نفت‌خام پس از رسيدن به پايين‌ترين سطح خود در ۶سال گذشته و با ادامه روندي نزولي در سه هفته اخير؛ اكنون در وضعيتي خنثي به سر مي‌برد. در اين ميان اخبار مهم اما درهم آميخته‌يي مشاهده مي‌شود كه مي‌تواند به بازار نفت جهت بدهد. يكي از اين خبرها اين است كه توليد نفت‌خام اوپك افزايش خواهد يافت. خبر دوم اين است كه توليد نفت‌خام ايالت متحده امريكا سقوط خواهد كرد و آخرين خبر اين است كه تقاضاي نفت‌خام چين يك عامل كليدي در تعيين قيمت در آينده است.

دريك هفته اخير بازار نفت روزهاي نسبتا آرام و بدون نوساني را طي كرده است، از طرفي اميد سرمايه‌گذاران به بازار نفت افزايش پيدا كرده است به‌طوري كه قيمت نفت‌خام براي تحويل در ماه اكتبر در محدوده ۴۳.۳۶ تا ۴۶.۴۱دلار در ازاي هر بشكه در نوسان بود و به‌طور ميانگين به قيمت ۴۵دلار در ازاي هر بشكه معامله شد. اين درحالي است كه در ماه آگوست نفت‌خام براي تحويل در ماه سپتامبر ۳۷.۷۵دلار در ازاي هر بشكه معامله شد.

۱۷سپتامبر گزارش بازار آزاد فدرال رزرو امريكا درباره نرخ بهره ارائه خواهد شد. تحليلگران بازار به افزايش نرخ بهره اميد دارند و بر اين باورند كه اين امر باعث بهبود تقاضا در بازار نفت مي‌شود. به نظر مي‌رسد فدرال رزرو برنامه افزايش ۰.۲۵واحد درصدي نرخ بهره را دارد، از طرفي آندره هيچت تحليلگر حوزه نفت از سيكينگ آلفا اعتقاد دارد: «افزايش ۰.۲۵واحد درصدي در نرخ بهره توسط فدرال رزرو تنها يك ژست نمادين است، ولي مي‌تواند فرصت خوبي را براي تاثيري جدي در بازار جهاني نفت داشته باشد.» دليل اين امر اين است كه وقتي نرخ بهره بالا مي‌رود، قيمت كالاها از قبيل نفت نيز تمايل به افزايش نشان مي‌دهند. به اين ترتيب بازار نفت نيز مي‌تواند تحت تاثير افزايش نرخ بهره قرار بگيرد. آندره هيچت در ادامه مي‌گويد: «اگر كميته فدرال رزرو با افزايش نرخ بهره موافقت كند، قيمت نفت در ابتدا ممكن است تحت تاثير شوك افزايش نرخ بهره در روند نزولي حركت كند اما پس از مدتي كوتاه در مسير صعودي قرار خواهد گرفت.» آندره هچت همچنين معتقد است: «آنچه در بازار نفت مشاهده مي‌شود، ابهام در وضعيت عرضه و تقاضاست. درچنين وضعيتي حتي نوسان نرخ بهره بانك مركزي امريكا نيز نمي‌تواند موجب افزايش شديد قيمت نفت‌خام شود.»



افزايش توليد نفت خام اوپك

براساس تازه‌ترين گزارش ماهانه سازمان كشورهاي صادركننده نفت‌خام (اوپك) كه روز دوشنبه منتشر شد، شاهد افزايش توليد اعضاي اوپك بوديم. براساس اين گزارش«توليد اوپك در ماه آگوست به ۳۱ميليون و۵۴۰هزار بشكه در روز رسيده است» از آنجا كه قيمت نفت خام در سه هفته اخير بيش از ۸دلار كاهش پيدا كرده است، اين كاهش موجب شده تا برخي اعضاي اوپك كه وابستگي به درآمدهاي نفتي دارند اقدام به افزايش ميزان توليد خود كنند. آنها قصد دارند از اين طريق كسري بودجه خود را تامين كنند. از طرفي به نقل از سيكينگ آلفا تعدادي از توليدكنندگان نفت درجهان براي حمايت از قيمت نفت، ميزان توليدات خود را كاهش داده‌اند. از طرف ديگر با موافقت اكثر سناتورهاي كنگره امريكا با برجام، زمينه براي لغو تحريم‌هاي صنعت نفت ايران فراهم مي‌شود. لغو تحريم‌ها موجب مي‌شود صادرات نفتي ايران بيش از پيش افزايش يابد كه به نوبه خود مي‌تواند موجب نوسان در قيمت نفت در آينده شود. براساس اطلاعات به دست آمده از سيكينگ آلفا «اگر توليد نفت‌خام ازسوي ايران افزايش پيدا كند و ديگر اعضاي سازمان اوپك نيز ميزان توليد خود را كاهش ندهند، سطح توليد اين سازمان از ۳۲ميليون بشكه در روز تجاوز خواهد كرد. با توجه به ساختار بازار نفت، اين افزايش توليد اوپك در آينده نزديك اتفاق خواهد افتاد.»



توليد ايالت متحده سقوط خواهد كرد

طبق آمار منتشرشده توسط بيكر هيوز تعداد دكل‌هاي حفاري در ايالت متحده به‌طور چشم‌گيري نسبت به سال گذشته كاهش يافته است و از ۱۶۰۰ دكل در سال۲۰۱۴ به ۶۵۲ دكل در هفته گذشته رسيده است. كاهش تعداد دكل‌هاي حفاري در نهايت به توليد پايين منجر خواهد شد. درحال حاضر طبق گزارش وزارت انرژي امريكا «ميزان توليد نفت‌خام امريكا به سطح ۹.۱۴ميليون بشكه در روز رسيده است. توليد نفت‌خام ايالت متحده امريكا براي پنجمين هفته متوالي درحال كاهش است و پيش‌بيني مي‌شود تا در سال۲۰۱۶ به زير ۹ميليون بشكه در روز برسد». زيرا با كاهش قيمت نفت، توليد نفت شيل امريكا غيراقتصادي مي‌شود. كاهش توليد نفت‌خام امريكا خبر خوبي براي اعضاي اوپك و روسيه است چراكه اوپك و روسيه ايالت متحده را مقصر اصلي در كاهش قيمت نفت‌خام مي‌دانند.

ركود اقتصادي درچين بر تمام بازارهاي جهان ازجمله بازار نفت تاثير مي‌گذارد زيرا چين بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت‌خام است. چين همچنين صادركننده عمده مشتقات نفتي به همسايگان خود است. درمقابل دولت چين براي نجات اقتصاد كشور خود از ركود، اقدام به كاهش ارزش پولي نرخ يوآن كرد تا صادرات را تقويت كند و از ركود خارج شود. اما كارشناسان همچنان از رشد اقتصادي پايين چين خبر مي‌دهند. مازاد عرضه دربازار نفت و ركود بزرگ‌ترين مصرف‌كننده نفت‌خام دو عاملي است كه دست به دست هم داده‌اند تا قيمت نفت‌خام در روند كاهشي حركت كند. به گزارش «تعادل» به نقل از آي‌اف‌سي ماركت بيش از ۱۰ بانك مهم در ماه‌هاي آگوست و سپتامبر چشم‌انداز خود را براي قيمت‌هاي جهاني نفت را كاهش داده‌اند. ميانگين قيمت كنوني نفت از ابتداي سال تاكنون اندكي پايين‌تر از ۵۸دلار است. همچنين انتظار مي‌رود كه تا پايان سال جاري و ابتداي سال بعد كاهش بيشتري پيدا كند. در اين ميان آژانس بين‌المللي انرژي (IEA) ديدگاه مثبت را حفظ كرده و هيچ محدوده قيمتي خاصي تعيين نكرده است. بانك سرمايه‌گذاري امريكايي گلدمن ساكس نيز برآورد خود را از قيمت نفت دبليوتي‌آي (WTI) براي سال۲۰۱۵ از ۵۲ دلار به ۴۸.۱دلار در ازاي هر بشكه و براي سال۲۰۱۶ از ۵۷دلار به ۴۵دلار در هر بشكه كاهش داده است. اين بانك همچنين تخمين قيمت نفت برنت را براي سال۲۰۱۵ از ۵۸.۲دلار به ۵۳.۷دلار در هر بشكه و براي سال۲۰۱۶ از ۶۲دلار به ۴۹.۵دلار در هر بشكه كاهش داده است.

آژانس بين‌المللي انرژي نيز در آخرين گزارش خود در اين باره مي‌نويسد «كاهش در توليد نفت ايالات متحده امريكا ممكن است در مجموع به ۰.۴ميليون بشكه در روز برسد درحالي كه در سال۲۰۱۴ رشدي معادل ۱.۷ميليون بشكه در روز داشته است.» آژانس بين‌المللي انرژي IEA انتظار دارد تقاضاي جهاني در طي سال به دليل قيمت‌هاي پايين به ۱.۷ميليون بشكه در روز برسد كه يك ركورد طي ۵سال اخير به شمار مي‌رود. چنين روندهايي ممكن است منجر به قيمت‌هاي بالاتر نفت‌خام شود.

 

 

مرجع : روزنامه تعادل
ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
بروز ترین اتفاقات ایران و جهان
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 639
  • کل نظرات : 38
  • افراد آنلاین : 84
  • تعداد اعضا : 10
  • آی پی امروز : 263
  • آی پی دیروز : 76
  • بازدید امروز : 462
  • باردید دیروز : 209
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 1
  • بازدید هفته : 671
  • بازدید ماه : 671
  • بازدید سال : 35,635
  • بازدید کلی : 143,529